
nytimes.com/2017/08/22/opinion/exxon-climate-change-.html  

Geoffrey Supran, Naomi Oreskes, The New York Times, August 23, 2017

What Exxon Mobil Didn’t Say About Climate Change

Opinion
Scrutiny is mounting on the world’s largest publicly traded oil and gas company. On
multiple legal fronts the question is being asked: Did Exxon Mobil’s communications
about climate change break the law?

That’s what some of Exxon Mobil’s current and former employees think. In February, they
filed a lawsuit arguing that the company deceived them by making false and misleading
statements about the financial risks of climate change, which they argue affected the
value of shares they bought as part of a company-sponsored savings plan. Other Exxon
Mobil shareholders are bringing similar charges against the company in a separate class-
action securities fraud case.

And just last month, three California communities sued 37 oil, coal and gas companies,
including Exxon Mobil, for contributing to sea level rise while engaging in a “coordinated,
multifront effort to conceal and deny their own knowledge of those threats.” At the same
time, the New York and Massachusetts attorneys general continue to investigate whether
Exxon Mobil may have violated racketeering, consumer protection or investor protection
statutes. And the federal Securities and Exchange Commission started a probe of its own
last fall, asking the company about its longstanding policy of not writing down the value
of its oil reserves, as other companies had done.

The question dominating these cases is whether the company misled consumers,
shareholders or the public about the environmental or business risks of climate change,
or about the risk that oil and gas reserves might become stranded assets that won’t be
developed, affecting shareholder value.

1/4

https://www.nytimes.com/2017/08/22/opinion/exxon-climate-change-.html
https://www.nytimes.com/section/opinion
https://perma.cc/FCQ7-EUAC
https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/jul/26/california-communities-lawsuit-exxon-shell-climate-change-carbon-majors-sea-level-rises
https://perma.cc/4LUQ-B2UH
https://perma.cc/4BXK-9PH5
https://www.nytimes.com/subscription?campaignId=7FUK9


Image

An Exxon Mobil advertisement
titled “Unsettled Science”

appeared in The New York
Times in March 2000.

Part of the impetus for these suspicions was reporting by Inside Climate News and The
Los Angeles Times in 2015 that concluded Exxon Mobil had long known about the risks
of climate change but denied them in public. The company responded that the
allegations were false and “deliberately cherry-picked,” and that anyone who looked into
the matter would see that.

You have 1 free article remaining.

Subscribe to The Times
“Read the documents,” the company said, “and make up your own mind.”

A year ago we took up this challenge. We have read all of the documents, analyzed them
according to established social science methods, and made up our minds. Today, we are
publishing the results of our peer-reviewed analysis in the journal Environmental
Research Letters. To our knowledge, this is the first academic, empirical analysis of Exxon
Mobil’s 40-year history of climate change communications. (Our research was funded by
Harvard University Faculty Development Funds and by the Rockefeller Family Fund,
which also helped finance the reporting by Inside Climate News and the Columbia
University Graduate School of Journalism, which published its examination of Exxon
Mobil with The Los Angeles Times.)

Our findings are clear: Exxon Mobil misled the public about the state of climate science
and its implications. Available documents show a systematic, quantifiable discrepancy
between what Exxon Mobil’s scientists and executives discussed about climate change in
private and in academic circles, and what it presented to the general public.

2/4

https://perma.cc/ACY4-8NW5
https://perma.cc/NA86-5PWH
https://perma.cc/533R-8PKY
https://www.nytimes.com/subscription?campaignId=7UU8U
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aa815f


We applied an empirical method known as content analysis to all relevant, publicly
available internal company files that have led to allegations against Exxon Mobil, as well
as all peer-reviewed and non-peer-reviewed publications offered by the company in
response. We also analyzed 36 of the company’s paid “advertorials” about climate
change that appeared as editorial-style advertisements on the Op-Ed pages of The New
York Times between 1989 and 2004.

In total, we analyzed 187 documents generated between 1977 and 2014. We coded each
document to characterize its positions on climate change as real, human-caused, serious
and solvable. (Research has shown that these four factors are key predictors of public
support for climate policies. Not coincidentally, they also underpin most narratives of
climate skepticism and denial.) We found that, from as early as the 1970s, Exxon Mobil
(and its predecessors Exxon and Mobil) not only knew about emerging climate science,
but also contributed research to it. Scientific reports and articles written or cowritten by
Exxon Mobil employees acknowledged that global warming was a real and serious
threat. They also noted it could be addressed by reducing fossil fuel use, meaning that
fossil fuel reserves might one day become stranded assets.

For the most part their research was highly technical, hidden behind the walls of Exxon
Mobil offices, or reported in academic publications with access only through a paywall.

In contrast, the company’s advertorials in The New York Times discussing climate change
were designed to reach and influence the public, and the potential readership was in the
millions. Each advertorial cost roughly $31,000. They overwhelmingly emphasized
scientific uncertainties about climate change and promoted a narrative that was largely
inconsistent with the views of most climate scientists, including Exxon Mobil’s own. [The
Times’s policy on accepting such advertising can be found here.]

In 1997, for instance, in an ad titled “Reset the Alarm,” the company argued: “Let’s face it:
The science of climate change is too uncertain to mandate a plan of action that could
plunge economies into turmoil.” The company added, “We still don’t know what role
man-made greenhouse gases might play in warming the planet.”

Some advertorials conflicted with Exxon Mobil research published the very same year.

In some cases, they included explicit factual misrepresentation, for instance, directly
contradicting the Intergovernmental Panel on Climate Change and presenting data in a
“very misleading” way, according to the independent researcher who produced that data,
Lloyd Keigwin, a senior scientist in geology and geophysics at the Woods Hole
Oceanographic Institution.

In short, Exxon Mobil contributed quietly to climate science and loudly to raising doubts
about it. We found that, accounting for reasonable doubt given the state of the science
at the time of each document, roughly 80 percent of the company’s academic and
internal papers acknowledged that climate change is real and human-caused. But 81
percent of their climate change advertorials in one way or another expressed doubt.

3/4

https://perma.cc/D7TV-5AN7
https://perma.cc/533R-8PKY
http://www.nytco.com/wp-content/uploads/ADVERTISING-ACCEPTABILITY-2015.pdf
https://perma.cc/5K4D-PC7X


Of course, any analysis of words is subject to interpretation. It’s for this reason that we
used established social science methods and subjected our analysis to peer review, to
verify that our claims are supported by evidence, were analyzed according to tested
methods and are not just a matter of our opinion.

Exxon Mobil will no doubt challenge our peer-reviewed study, just as it has challenged
three decades of peer-reviewed climate science. (In a comment, Exxon Mobil disagreed
with our conclusion and said that its statements on public policy and climate science
“have always reflected the global understanding of the issue.”) But while we can debate
the details, the overall picture is clear: Even while Exxon Mobil scientists were
contributing to climate science and writing reports that explained it to their bosses, the
company was paying for advertisements that told a very different tale.

4/4

https://www.nytimes.com/section/opinion

	What Exxon Mobil Didn’t Say About Climate Change
	More in Opinion


